24 October 2010

::我 爱 你 (wo ai ni)::

"sedang aku buat kerja LAC100(Bahasa Mandarin I) aku terfikir nak kongsi ilmu serba sedikit dengan korang.sambil2 tu boleh la aku ulang kaji.hehe.."
"bahasa mandarin ni menarik rupanya.tulisan nya sangat unik.setiap patah perkataan mempunyai karakternya yang tersendiri.dulu aku tahu pasal perkataan kat atas tu je.sekarang ni bolehla dalam 100 patah perkataan dalam genggaman^^"
"jom belajar!!!"
我 = wo = me
伱 = ni = you
好 = hao = good/well
也 = ye = also
佷 = hen = very
忙 = mang = busy
吗 = ma = 'kah'
呢 = ne = 'pula'
不 = bu = not
都 = dou = all
他 = ta = he
她 = ta = she
们 = men = used more than 1 person
e.g: tamen = they/them
women = we/us
nimen = you all
哥哥 = gege = elder brother
第第 = didi = younger brother
和 = he = and
"menarik tak?next time kita belajar word lain pulak ye^^.and sorry tak boleh nak display Hanyu Pinyin.Hanyu Pinyin ni adalah nada dalam tulisan mandarin...huhu"
"p/s: 你 好 吗?我 很 好 和 不 很 忙 (",)......cuba translate ni"

2 comments:

  1. meh aku jawab..
    ni hao ma? - awk ape kabo?
    wo hen hao he bu hen mang. - sy sgt baik dan sy xsebok..

    nk bg adiah ape ni?

    ReplyDelete
  2. dtg bilik aku...nnt aku bg hadiah^^

    ReplyDelete