22 March 2011

::Gaduh-gaduh Favourite Aku::

"Aku ada 2 orang abang dan seorang adik. Along, Angah, Adik aku panggil mereka. Antara ketiga-tiga mereka aku paling rapat dengan angah. Bukan rapat macam kawan baik tapi seteru yang pantang bertentang mata. Berada berhampiran dengannya boleh mengundang marah dan dendam yang mendalam. Angah lah kawan gaduh aku dari kecil sampai besar. Along sentiasa bersabar dengan perangai kami. Selalu menyiram air ke api dalam jiwa kami."

"Dasyat juga kalau kami bergaduh. Gaduh macam lelaki. Sepak terajang pukul perkara biasa bagi kami. Kenangan aku dan angah masa kecil yang aku tak boleh lupa bila kami dikurung dalam jamban oleh ibu. Semuanya gara-gara kami gaduh teruk dan memekak je dalam rumah tu. Ibu hilang sabar dan bertindak mengurung kami. Meraung menjeritlah kami dalam tu minta dilepaskan. Adalah beberapa jam kami bertapa. Bila fikir2 balik bukan ke selalunya jamban hanya boleh dikunci dari dalam?hehe..mungkin masa tu ada dual lock kot..dalam dan luar. Aku pun tak ingat."

"Ada sekali tu angah mencarut kat aku. Masa tu kami di dapur. Pasal apa entah gaduh. Ibu ayah terdengar dari ruang tamu. Lepas tu teruklah mulut angah kene lumur dengan cili api oleh ibu sambil ayah pegang tangannya. Mula tu memang la aku gembira sebab aku menang. Tapi bila aku tengok angah meronta-ronta minta dilepaskan luluh juga hati perempuan aku. Aku pun ikut menangis tepi dia. Sebak bila mengenang kembali kenangan tu"

"Last aku gaduh dengan angah masa tu aku darjah 6, angah form 3. Ibu ayah tak ada di rumah. Tinggal kami 3 beradik je. Along tengah study. Kami bertekak pasal apa entah aku tak ingat tapi buat pertama kalinya kaki dia singgah kat muka aku. Sebelum ni takat pinggang dan ke bawah je. Apa entah merasuk kami masa tu. Along yang khusyuk study terus bengang dan memarahi kami berdua. Aku tersentak gak sebab along jarang marah kami. Yang kelakarnya aku pulak merajuk lebih terus bawa diri masuk bilik. Tak keluar2 sampai ibu ayah balik."

"Itulah last aku gaduh dengan angah. Lepas tu aku merantau ke negeri orang dari form 1 sampai sekarang. Balik bercuti di rumah pun jarang2 jumpa angah. So, gaduh pun dah kurang. Masa telah mendewasakan kami aku rasa. Tapi tak lama pun angah bersama kami sekeluarga. Tanggal 17 Mei 2004 angah meninggalkan kami buat selamanya. AL-FATIHAH kepada Allahyarham Akmal Syafiq B Ramly"

No comments:

Post a Comment